منو
  • 7Cs
  • بهینه سازی موتورهای جستجو محمد زند

7Cs

7Cs: 7Cs

7Cs

رابط کاربر در واقع همان وب سایت است . اینکه ما وب سایتمان را چگونه طراحی کنیم که از لحاظ ظاهری زیبا و چشم نواز و از لحاظ استفاده راحت و کارا باشد بسیار مهم است . به این منظور مدلی وجود دارد که شامل c7 می شود :

Context (زمینه یا بافت )

Content (محتوا )

Community (اجتماع )

Customization (شخصی سازی)

Connection(لینک )

Connection (ارتباط )

Commerce (تجارت )

از آنجا که در طراحی وبسایت  برای یک آژانس گردشگری هستیم بسیار لازم است که توجه زیادی به نوع طراحی

وب سایتمان چه از لحاظ کارکاردی وچه از لحاظ حسی و زیبائی داشته باشیم . اکنون تک تک اجزاء مدل بالا برای سایتمان بررسی    می کنیم.

Context

از نظر عملکردی چون سایت  ما یک سایت گردشگری (تفریحی ) است و کلا موضوع گردشگری و مسافرت جزء ضروریات  نیست و یک محصول لوکس به حساب می آید باید سعی کنیم سایت را به  زیباترین حالت و کاراترین حالت ممکن درست کنیم  . زیرا در غیراین صورت چون کاربران مجبور به استفاده از این سایت نیست به دنبال سایت جایگزین خواهد بود بنابراین باید انبوه اطلاعات را به گونه ای کنار هم قرار دهیم که منسجم باشند تا کاربر بتواند به درستی از سایت استفاده کند. در صفحه اصلی  سایتمان باید قسمتهای صفحه اصلی سفرهای داخلی- سفرهای خارجی گالری عکس به صورت تب هایی زیر لوگوی اصلی  سایت که در بالا نوشته می شود را قرار دهیم . و از یک pop up menu استفاده کنم که وقتی روی هر کدام از گزینه ها می رویم یک اطلاعات جزئی از درون هر کدام از تب ها به ما بدهد .

v            از نظر ساختار ارتباطی بایستی لینکها ی سایت با هم همپوشانی داشته باشند یعنی مثلا درتب  سفرهای داخلی انواع سفرهای داخلی از قبیل طبیعت گردی  - ایران گردی و....ببینیم . در قسمت دیگری از سایت به فرم  دیگری این سفرهای داخلی را بیاوریم مثلا در قسمتی به نام "گزیده ها " که در میانه صفحه اصلی قرار دهیم چند تور گردشگری یک روزه را معرفی  کنیم ویاگزینه دیگری  تحت عنوان" تورهای جاری" بگذاریم ودر زیر آن به صورت افقی تب هایی قرار دهیم با عنوان : طبیعت گردی تورهای خارجی ایرانگردی   تورهای ویژه   تور یک روزه و.....

v            از نظرابزار های رهگیری چون باید ابزاری ارائه دهیم که کاربران بتوانند کارهایی که در سایت انجام می دهند را راحت track  کنند می توانیم یک قسمت جستجوی پیشرفته در سمت چپ و بالای سایت پیاده سازی کنیم .

v            از نظر زیبا شناسی می توانیم زمینه اصلی را سفید در نظر بگیریم و لوگو یا نام سایت مان را با آبی طراحی کنم و در تمام صفحات سایت بیشتر از ترکیب این دو رنگ استفاده کنیم و تمام نوشته های سایتمان از ترکیب رنگهای مشکی آبی و نارنجی باشد .

 

 

Content

مجموعه ای از تمامی موضوعات دیجیتالی مهم در وب سایت را کنار هم قرار می دهیم که شامل انواع فایلها و سایر زمینه های محتوایی که لزوما به صورت فایل نیستند .

پیشنهاد : در سایت گردشگری بیشترین تمرکز و محتوا مسلما اطلاعات و خدمات تورها است که قسمت اصلی محتوا سایت ما را تشکیل می دهد .

جذابیت : می توانیم از عکسهایی که جالب و نوستالژیک است استفاده کنیم  یا می توانیم تورها را همراه با تخفیف ارائه دهیم . یا  با تلاش بیشتر مشتریان مجریان تورهایی راپیدا کنیم که تا به حال وجود نداشته و برای بار اول در سایت خودمان آنها را به مشتری پیشنهاد بدهیم یاگذاشتن طرح های قرعه کشی  ، جایزه.....

آمیخته چند رسانه ای : در این مرحله از عکس و صدا و تصویر ...با هم استفاده می کنیم و مثلا عکسهای 360 درجه از اتاقهای هتل مورد نظرهمراه با موزیک ملایم که محتوا را بهتر به کاربر ارائه دهد .

حساسیت زمانی محتوا :  باید سعی کنیم تورهای مورد نظرمان با فصول سال و مناسبت های مختلف هماهنگ باشد و دائما سایت را update  کنیم .

 

Community

 این مرحله اهمیت بالاتری نسبت به بقیه مراحل  دارد از این بابت که محیط  آنلاین را از آفلاین متمایز می کند . باید برای سایتمان یک چپ روم  یا  تالار گفتمان بسازیم  یا اینکه  در زیر هر توری که معرفی کرده ایم افرادی که استفاده کرده اند  بتوانند comment  بگذراند و نظر خود را در مورد تور بیان کنند .

 

Customization

شخصی سازی یکی از ویژگیهای اساسی محیط onl  است . مثلا سایت  ما که گردشگری است می تواند با ثبت نام از کاربران ،که از اصول  بحث شخصی سازی است، اقدام به شخصی سازی کند و نیاز ها و علایق  کاربرانش  را دریافت کند و با توجه با آن برای  کاربرانش ایمیل تورهای مختلف بفرستد  . مثلا ممکن است شخص تنها مشتاق  دریافت اطلاعات تورهای خارجی می باشد یا فرد دیگری  فقط تورهای گردشگری یک روزه را بخواهد سایت گردشگری می تواند با توجه به نظر مشتری ایمیلها یا sms  های مربوط به سلیقه در نظر او را برایش بفرستد .

 

Commnnication

 سایت می تواند قسمت نظرات را در پایین صفحات اصلی و صفحاتی که حاوی اطلاعات  یک تور خاص هستند درست کند و از این طریق به سوالات احتمالی که برای افراد پیش می آید پاسخ دهد .  همچنین  سایت گردشگری می تواند قسمتهایی رابه عنوان " گردشگری فیسبوک "  "گردشگری یاهوگروپ "  "تماس با ما "  " شکایت " " شماره تلفن " و....در نظر بگیرد . همچنین می تواند با اشتراک افراد، روزانه آنها را  از طریق ایمیل و sms   از تورهای جدید و خدمات جدید خود آگاه کند .

 

 

Connection

 در این قسمت   لینکها و کانکشن هایی که بین این سایت  و سایت های دیگر وجود دارد مورد بررسی قرار می دهیم . 

لینک با زمینه سایت  اصلی : در این حوزه می توانیم لینکهایی به سایت های دیگر در سایتمان داشته باشیم . لینکی  که ما در نظر گرفتیم لینک سایتtripadvisor .com   است که می توانیم از آن استفاده کنیم  . زیرا این سایت،  اطلاعات تمام هتلها ی  معتبر و ستاره دار دنیا را دارد و در واقع یک سایت است  که استاندارد هتل مورد نظر ما را از دید بین المللی اعلام می کند . در این سایت همچنین نظرات افرادی که به آن  هتل رفته اندو یا عکسهایی که آنها از هتل محل استقرارشان گرفته اند و تمام مزایا و معایب از دید مهمانان هتل وجود دارد .  می توانیم در سایت قسمتی به نام "گردشگری نیوز" بگذرانیم و در آنجا اخبارهایی که به گونه ای با گردشگری و سفر و... مربوط است بگنجانیم مثلا چیزهایی مثل قیمت دلار وضع هوا - نرخ بلیتها و... یعنی زمانیکه روی تیترخبر کلیلک میکنند به سایت خبری مورد نظر بروند که این هم همان محتوای برون سپاری شده است .

 

Commerce

 بحث  تبادل پول در این جا مطرح می شود که از طریق debit  کارتها یا همان کارتهای دریافت پرداخت این کار را انجام می دهیم . سایت گردشگری برای این منظور فرمی را به نام  "فرم ثبت نام یا رزرو سفر"  در نظر گرفته است . در بالای این فرم توضیح داده که با تمام کارتهای عضو شتاب قابل پرداخت است ولوگوی تمام این بانکها  را گذاشته است و باید فیلد های آن را که شامل نام و نام خانوادگی موبایل- ایمیل- تعدادنفرات است پر کرد و بعد از آن فیلد انتخاب بانک است که کلا از طریق پرداخت اینترنتی صورت می گیرد .  نوع دیگری هم هست که نا م بانک شماره حساب شماره کارت  و نام صاحب حساب در قسمت ثبت نام و پرداخت را می گذاریم  و از مشتریان می خواهیم در صورت عدم دسترسی به پرداخت اینترنتی هزینه را به صورت آفلاین پرداخته و شماره فیش را از طریق ایمیل یا تلفن اعلام کنند .


صاحبان فرد

 

25 نظر

  • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

    ارسال آرشیو محتوا

    • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

      محتوای ارسالی از آرشیو 1393

به صفحه اول خوش آمدید