منو
  • بانكداري
  • بهینه سازی موتورهای جستجو محمد زند

بانكداري

بانكداري: بانكداري

بانكداري
تصویر مريم برزوئي
چه فرقی بین بانک مجازی با بانکداری الکترونیکی وجود دارد؟
توسط مريم برزوئي - جمعه، 8 دي 1391، 01:12 ق.ظ
 

با سلام خدمت استاد گرامی و تمامی دوستان

سوال خودم را مطرح میکنم

به نظر شما فرق بانک مجازی با بانکداری الکترونیکی در چیست؟

با تشکر

تصویر محبوبه شهرياري خيرابادي
پاسخ: چه فرقی بین بانک مجازی با بانکداری الکترونیکی وجود دارد؟
توسط محبوبه شهرياري خيرابادي - جمعه، 8 دي 1391، 01:10 ق.ظ
  بانکداری الکترونیک چیست ؟

بانکداری الکترونیکی یعنی استفاده از تکنولوژی که به مشتریان بانک ها اجازه ی تعامل با بانک بدون واسطه واز طریق کانال های متنوع الکترونیکی را می دهد.

 

تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی در جهان

زمان شروع پرداخت الکترونیکی در دنیا به سال 1918 میلادی بر می گردد.یعنی هنگامی که بانک ها ی فدرال رزرو آمریکا به انتقال وجوه از طریق تلگراف می پرداختند.اینترنت درسال 1970 توسط متخصصین دانشگاهی ، به منظور اشتراک دریافت ها توسعه یافت و تا سال1993 محبوبیت اینترنت برای عموم و خصوصاً تجاری که امید به گسترش مشتریانشان داشتند،افزایش پیدا کرد.عواملی که بانکداران را به سمت اینترنت متوجه ساخت عبارت بوداز:مواجه شدن بامبالغ هنگفت ورقابت بین غیربانکی ها.در سال 1994 ،بانک ها شروع به کاوش دراینترنت کردند تا به عنوان یک سیستم تحویلداری، پیشنهادی برای محصولات و خدماتشان از بانکداری اینترنتی استفاده کنند. این نوع بانک برای هر تراکنشی قیمت کمتری رااز بانک های شعبه دار پیشنهاد کرد.همچنین به دسترسی بازارهای جهانی و آسایش بیشتر مشتریان توجه بیشتری نشان داد.تا ژانویه ی 1995 ،فقط 24 بانک بر روی شبکه ی اینترنت وجود داشت.لیکن،به فاصله ی یک سال،800 بانک به این تعدادافزوده شد،به طوری که کارشناسان بانکهای صنعتی تخمین زدند که بانکهای شمال آمریکا تاسال 2000 ، حدود1500 شبکه ی اینترنت تاسیس خواهند کرد.

تاریخچه ی بانکداری الکترونیکی درایران

در اواخر دهه ی 1360 بانک ها ی کشور به سیستم اتوماسیون عملیات بانکی و رایانه ای کردن ارتباطات خود توجه نشان دادند.حرکت به سمت بانکداری الکترونیکی ازاوایل دهه ی70 آغاز شد و پس از آن کارت های اعتباری ،خودپردازها ،سیستم ها ی گویا و... وارد خدمات نوین بانکی شد.سیستم شتاب یا شبکه ی تبادل اطلاعات بین بانک درسال 1381 ایجاد شد.شتاب با ایجاد ارتباط بین دستگاه ها ی خود پرداز سه بانک صادرات ، کشاورزی و توسعه ی صادرات آغاز به کار کرد.

وضعیت کنونی

با اینکه بانکداری الکترونیکی در سال های اخیر به ویژه در یک سال گذشته بسیار رشد داشته است اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله ی بسیار وجود دارد در حال حاضر برخی بانک های کشور بخشی از خدمات مورد بررسی را ارائه نمی دهند و گاه کیفیت خدمات ارائه شده با استاندارد های موجود فاصله ی بسیاری دارد.بانکداری تلفن همراه یکی از خدماتی است که یا توسط بانکها ارائه نمی شود، یا در صورت ارائه خدمات کمی را در اختیار مشتریان قرار می دهد. البته بعضی از مشتریان با همین خدمت اندک هم آشنایی کافی ندارند. در زمینه ی تنوع خدمات بانکداری الکترونیکی ، در حال حاضر بانکهای ملت و صادرات خدمات بهتری را در مقایسه با سایر بانک ها ارائه می دهند. بانک سامان با آنکه در ارائه ی خدمات الکترونیکی به خصوص بانکداری اینترنتی و سامانه ی پرداخت الکترونیکی در بین دیگر بانکها پیشتاز بوده است اما نتوانست است در این زمینه مزیت خود را حفظ کند.در حال حاضر بانکهایی مانند ملت و صادرات خدمات کاملتری را به مشتریان خود عرضه می کنند.هم چنین یکی از خدمات مهم در بانکداری الکترونیکی امضای دیجیتال است که این خدمت تنها توسط بانک ملت در اختیار مشتریان قرار می گیرد.استفاده از امضای دیجیتال باعث امنیت خدمات در محیط اینترنت و جلوگیری از حملات و سرقت هویت افراد می شود.با توجه به رشد سریع خدمات بانکداری همراه در دنیا و ارایه فناوری های جدید حرکت نظام بانکی به سمت همگام شدن با روند توسعه ی فناوری در عرصه ی بانکداری الکترونیکی ضروری است.

انواع خدمات بانکداری الکترونیکی

1-دستگاه هاي خود پرداز

2 –اطلاع رسانی از طریق تلفن وفاکس

3- بانکداری مبتنی بر تلفن همراه Mobile banking

4 – پایانه فروش که در فروشگاهها قابل نصب است

5 - وب کیوسک هایی که قابلیت پردازش کارت های اعتباری را دارند وجهت ارایه خدمات شهروندی که نیاز به پرداخت مبلغی دارند استفاده میشوند.

6 –ارایه ی خدمات بانکی از طریق تلویزیون کابلی

7 –ارایه ی خدمات بانکی از طریق دستگاه

انواع مختلف بانکداری الکترونیکی:

1-بانکداری مبتنی بر تلفن همراه

2-تلفن بانک

3-اینترنت بانک

4-بانکداری مبتنی بر دستگاه های خودپرداز

5-بانکداری مبتنی بر پایانه های فروش

6-بانکداری مبتنی برشعبه های الکترونیکی

مزایا

1-امکان دسترسی مشتریان به دریافت خدمات بانکی بدون حضور فیزیکی با ارتباطات ایمن

2-استفاده ازاینترنت برای ارایه ی عملیات و سرویس های بانکی و اعمال تغییرات انواع حساب های مشتری

3-ارایه ی مستقیم خدمات و عملیات بانکی جدید و سنتی به مشتریان ازطریق کانال های ارتباطی متقابل الکترونیک.

معایب بانکداری الکترونیک

مشکلاتی که در برابر توسعه ی بانکداری الکترونیک در جمهوری اسلامی ایران وجود دارند عبارتند از:

1-عدم وجود تجهیزات منسجم بین بانکی

2- حاکمیت سیستم ها ی بانکداری سنتی بر بانکهای کشور

3- گران بودن سیستم های بانکداری الکترونیکی

5- کمبود نیروها ی متخصص و مراکزتحقیق و توسعه در بانکهای کشور

6-عدم وجود تحقیقات کاربردی در زمینه ی بررسی میزان نیاز جامعه به اینگونه خدمات وبررسی شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه در پذیرش آن .

تصویر محمدرضا خليلي جعفراباد
پاسخ: چه فرقی بین بانک مجازی با بانکداری الکترونیکی وجود دارد؟
توسط محمدرضا خليلي جعفراباد - جمعه، 8 دي 1391، 10:45 ق.ظ
  به نظر من بانكداري الكترونيكي در حقيقت استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات در بانكداري كلاسيك مي باشد كه باعث افزايش سرعت و دقت و ارائه خدمات متنوع تر به مشتريان مي باشد.در اين روش ساختار فيزيكي بانكها حذف نمي گردد.
ولي در بانكداري مجازي بانك ضمن استفاده از خدمات الكترونيك كه لازمه بانكداري مجازي مي باشد، ساختار و ماهيت فيزيكي خود را از دست مي دهد، در حقيقت ديگر بانك هزينه اي بابت مكان،آب و برق و ...، نيرو پرداخت نمي كند.
تصویر الهام شفيعي نيك ابادي
پاسخ: چه فرقی بین بانک مجازی با بانکداری الکترونیکی وجود دارد؟
توسط الهام شفيعي نيك ابادي - شنبه، 9 دي 1391، 12:00 ب.ظ
 

تفاوت هاي بانک مجازي با بانکداري الکترونيکي


بانکداري الکترونيک و بانک مجازي
با توجه به انتقال سيستم بانکداري سنتي به سيستم جديد بانکداري (الکترونيکي) شاهد ايجاد مفهوم جديدي به نام بانک مجازي هستيم که با وجود شباهت هاي اسمي که در گام اول با مفهوم بانکداري الکترونيکي دارد ولي در نگاهي موشکافانه تر متوجه اختلاف بين اين دو مي شويم.
بانکداري الکترونيکي از نظر مفهوم عبارت است از استفاده از فناوري هاي پيشرفته نرم افزاري و سخت افزاري مبتني بر شبکه و مخابرات براي تبادل منابع و اطلاعات مالي به صورت الکترونيکي که منجر به کاهش نياز به حضور فيزيکي مشتري در شعب بانک ها شود.
بانک مجازي يک بانک غيرحضوري است که در ارائه سرويس به مشتريان بانک و درتعامل با سازمان هاي خارج از بانک از جمله بانک مرکزي و همچنين در اجراي عمليات درون بانکي استوار بر کانال هاي الکترونيکي بوده و سرويس هاي بانکداري را ازکانال هاي الکترونيکي بعضا به صورت مستقيم و بعضا از طريق شعبه در اختيار مشتريان قراردهد. اگر چه مي توام بانکداري الکترونيکي ناميده شود اما بانک مجازي نيست زيرا بانک مجازي فاقد شعبه و هرگونه واسطه بين بانک و مشتريان است. بنابراين بانک مجازي پا را فراتر از کانال هاي ارتباطي گذاشته و باحذف شعبه و حضور مشتري، فرايندهاي داخلي وخارجي بانک را از حالت فيزيکي به فرايندهاي الکترونيکي تبديل مي کند.
دراثر اين جايگزيني، مشتري خود بانکدار خود شده و ضمن در دسترس داشتن فرايندهاي بانکداري از طريق کانال هاي الکترونيکي به دليل ساده سازي وکاربردي کردن مفاهيم بانکي نياز به صرف هزينه و زمان براي يادگيري مفاهيم جديد نداشته و تمامي سرويس ها با سهولت دراختيار وي قرار مي گيرد.
بانکداري مجازي براي مشتريان کاهش هزينه، ارزاني خدمات و دسترسي سريع و آسان به خدمات بانکي را در هرلحظه از جهان مهيا مي سازد و براي بانک با حذف هزينه هاي سربار گزاف (شعبه، سرپرستي ها، پرسنل، برق، مخابرات، ملزومات و ...) و با افزايش کارايي در ارائه خدمات، فعاليت بانک در سطح بين المللي را گسترش داده و رقابت پذيري بيشتر را به ارمغان مي آورد.
باتوجه به موارد فوق بانک مجازي با حذف دخالت هاي انساني و افزايش فرايندهاي نظارت و کنترل، تبادل اطلاعات را درمحيطي امن ميسر مي سازد و با توجه به عدم حضور عوامل انساني، احتمال هرگونه تباني با مشتري را حذف مي کند.
درکشورهاي ما نيز همانند ديگر کشورهاي درحال توسعه، گسترش عمليات الکترونيکي به عنوان بخش مهمي از برنامه هاي توسعه 5 ساله چهارم و پنجم مورد توجه قرار گرفته است. بنابراين با اعلام آمادگي بانک مرکزي، بانک هاي الکترونيکي در صدد هستند تا قدمي در راستاي تحقق برنامه توسعه کشور بردارند. از اولين اثرات اعلام حضور بانک الکترونيکي در سيستم بانکي کشور آن بوده است که برخي از بانک هاي تجاري اقدام به گسترش سرويس هاي الکترونيکي بانکي خود کرده و حتي سخن از راه اندازي خدمات بانکداري مجازي به ميان آورند.
بادرنظر گرفتن آنکه ساير حوزه ها و دستگاه ها از جمله بانک مرکزي برخي از فرايندهاي عملياتي را الکترونيکي کرده و درحال گذار از فرايندهاي دستي به فرايندهاي الکترونيکي هستند، بانک مجازي به منظور هماهنگي افزون تر، فرايندهاي عملياتي خود را در حوزه برون بانکي و چه در حوزه درون بانکي بصورت کاملا الکترونيکي پياده سازي مي کند.
به عنوان مثال عمليات اعتبارسنجي مشتريان در بانک مجازي يک عمليات کاملا الکترونيکي است و تنها در نقاطي که نياز به استعلام از مراجع ذي صلاح جهت اعتبارسنجي است اين عمليات به صورت دستي انجام مي پذيرد اما به محض راه اندازي سامانه اعتبارسنجي از سوي بانک مرکزي يا هر نهاد مسئول ديگر، فرايند فعلي بصورت کامل به آن متصل شده و تماماً به صورت الکترونيکي انجام خواهد شد.

مزاياي بانک مجازي
عمده ترين مزاياي بانک مجازي براي سهامداران، مشتريان، سازمان هاي نظارتي و ديگر ذي نفعان شامل موارد زير است:
1- کاهش زمان دسترسي به بانک و سرويس هاي بانکي.
2- امنيت بسياربالا با توجه به موازين تعريف شده در استانداردهاي امنيتي حوزه فناوري اطلاعات و حذف عوامل انساني و ايجاد موانع الکترونيکي جهت دسترسي هاي غير مجاز.
3- امنيت در حوزه پولي با فراهم سازي امکان مانيتورينگ لحظه اي موارد مشکوک.
4- کاهش هزينه هاي عمليات بانکداري که درنهايت منجر به کاهش نرخ خدمات و تسهيلات بانکي براي مشتريان و افزايش منابع بانک مي شود.
5- کيفيت و کارايي و سهولت عمليات بانکي.
6- پايين آمدن هزينه وزمان انجام عمليات براي مشتري و بانک که درنهايت منجبر به عدمت اصراف در سرمايه هاي ملي مي شود.
7- قابليت انعطاف در برابر تغييرات در پارامترهاي اثر گذار بازارهاي پولي و دستورالعمل هاي نظارتي.
8- جايگزيني هزينه هاي گزاف سازماني و عملياتي باهزينه هاي متعارف در نوآوري و فن آوري اطلاعات که نهايتا منجر به ارايه سرويس هاي کيفي به مشتريان خواهد شد.
9- کاهش ريسک سپرده گذاران و سرمايه گذاران با استفاده از ابزارهاي online و Real Time در شناسايي تقلب و مبارزه با پولشويي.

بانک الکترونيکي يا مجازي
درحال حاضر بانک الکترونيکي مجازي توسط تعدادي از متخصصان باتجربه و خوشنام حوزه هاي بانکي، پولي، مالي و فن آوري اطلاعات پايه گذاري و با تدوين سه برنامه کوتاه مدت (يک ساله)، ميان مدت (چهارساله) و بلند مدت (10 ساله) تنها با بانک مجازي ثبت شده با مجوز بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران است که با توجه به ماهيت خود، گسترش فرهنگ بانکداري غيرحضوري و استفاده از ابزارهاي الکترونيکي در امر بانکداري در سطح کشور را بصورت عملياتي مد نظر قرار داده و در اين راستا حتي قبل از عملياتي شدن با سرمايه گذاري بيش از 30 ميليون دلار فعاليت هاي زير را به انجام رسانده است:
1- تحليل کليه فرايندهاي بانکي متداول درکشور، مستندسازي آن ها و طراحي فرايندهاي کاملا الکترونيکي جهت پوشش ورودي ها و خروجي ها فرايندهاي بانکي.
2- طراحي، توليد و اجراي نرم افزارهاي جامعه بانکداري شامل 12 نرم افزار کاربردي از جملهCore Banking، CMS، BI و ...
3- طراحي، پياده سازي و راه اندازي مرکز داده، شبکه ارتباطي و ديگر ملزومات راهکار کوتاه مدت
4- طراحي، توليد و اجراي نرم افزارها، مرکز داده و شبکه ارتباطي راهکار ميان مدت
5- تحليل فرايندها، طراحي نرم افزارها و شبکه هاي ارتباطي در قالب راهکار بلند مدت
6- طراحي و اجراي مجهزترين مرکزداده خصوصي کشور با زيربناي 2500 متر مربع و ظرفيت 2 مگاوات و هزينه هاي بالغ بر 200 ميليارد ريال جهت سرويس دهي 998/99 درصدي به مشتريان بانک با مشخصات زير:
• رعايت استاندار 942 TIA در مراکز داده با استاندارد داده 3Tier
• اجراي توصيه هاي سازمان پدافند غيرعامل.
• رعايت استانداري EMP
• رعايت استاندارد ISO27001
• رعايت استاندارهاي ISMS و Cisco SAFE در طراحي فيزيکي و منطقي.
• ظرفيت قابل نصب 4532 يونيت.
• داراي Backbone فيبراختصاصي و سراسري.
• داراي ايستگاه زميني ماهواره با استفاده از سه دستگاه پيشرفته ترين HUB موجود درجهان.
• استفاده از آخرين تکنولوژي و تجهيزات روز دنيا در زمينه سرمايش، توليد برق سيستمهاي ارتباطي و حفاظتي.
7- خريداري کليه تجهيزات ارتباطي، ذخيره سازي و کامپيوتري و همچنين نرم افزارهاي پايه از معتبرترين توليدکنندگان بين المللي.
8- استفاده از يکي از مجهزترين مراکز داده کشور به عنوان سايت پشتيبان.
9- تجهيز مرکز تماس بانک (Contact Center) با استفاده از يکي از پيشرفته ترين نرم افزارهاي معتبر بين المللي به نحوي که بتواند کليه عمليات بانکي مورد نياز مشتريان را در صورت قطع ديگر کانالهاي ارتباطي بصورت کامل و با ضريب امنيتي بالا انجام دهد.
10- طراحي شبکه گسترده کشوري Service Centor جهت سرويس دهي تمام الکترونيک به مشتريان.

پارامترهاي رعايت شده براي موفقيت عمليات در يک بانک الکترونيکي يا مجازي
باتوجه به بررسي و تجزيه و تحليل تجربه هاي موفق بانکداري مجازي در دنيا، بانک الکترونيکي مجازي بايد پارامترهاي مربوطه را مد نظر قرارداده و به شرح ذيل پياده سازي کند:
1- امنيت: براي دستيابي به امنيت در زمينه هاي مختلف از قبيل زير ساخت هاي ارتباطي، حوزه مديريت اطلاعات و مبارزه با پولشويي، بانک الکترونيک مجازي چارچوب واحدي را با لايه هاي مختلف امنيتي طراحي و پياده سازي مي کند که بررسي و اجراي موارد موجود در هر لايه، مجموعه را به سوي راهکاري ايمن رهنمون سازد. اين لايه ها در تطابق با استاندادهاي ذيل طراحي و پياده ساي مي شوند:
• سند ملي امنيت توليد و تبادل اطلاعات (افتا)
• متن استاندارد بين المللي ISO27001 (سيستم مديريت امنيت اطلاعات)
• متن استاندارد بين المللي CoBIT4.1 (اهداف و ابراز کنترلي IT و تکنولوژيهاي مرتبط)
• مفاهيم چهارچوب ITILV.3 در زمينه مديريت خدمات IT
• مدارک مرجع سازماني FATF (Financial Action Task Force) در مبارزه با پولشويي و راهکارهاي پيشنهاد شده در استفاده از روشهاي پرداخت الکترونيک
2- استمرار و پايداري: پارامتر مورد نياز جهت موفقيت بانک الکترونيک مجازي، استمرار و پايداري و جلب اعتماد به سرويسهاي بانک، هم در شرايط متعارف و هم در شرايط غيرمتعارف است. از آنجا که بانک مجازي فاقد شعبه جهت سرويس دهي به مشتريان است ايجاد ساز و کارهاي استاندارد به منظور ارايه و استمرار سرويس هاي بانکداري بصورت 24 ساعته و 7 روز هفته (به ضريب اعتماد 998.99درصد) در شرايط متعارف و به خصوص در شرايط غيرمتعارف با اتخاذ روشهاي زيرعملي مي شود:
• بکارگيري روشهاي استاندارد جهت تداوم کسب کار (Business Continuity) در مرکز داده اصلي بانک.
• استقرار سايتهاي Mirror و Disaster در داخل و خارج از تهران و به روز نگهداشتن سايت هاي مزبور و وارد مدار نمودن آنها در مواقع لزوم.
• بکارگيري نيروي کاري از متخصصين حوزه فناوري اطلاعات در فيلدهاي زيرساخت شبکه هاي تبادل اطلاعات زميني و ماهواره اي، امنيت شبکه هاي تبادل اطلاعات، امنيت کانالهاي سرويس دهي، نرم افزارهاي سيستمي، نرم افزارهاي کاربردي و سخت افزارهاي کامپيوتري.
• تملک و دسترسي به منابع اطلاعاتي سيستم هاي کاربردي موردي استفاده دربانک تا در مواقع لزوم کارشناسان بانک بتوانند به اجراي تغييرات مورد نياز رأساً بپردازند.
3- دردسترس بودن: مهمترين مورد در بانک مجازي در دسترس بودن سرويس اي بانک مي باشد که به بانک اجازه مي دهد در اقصي نقاط جهان پاسخگوي مشتريان خود باشد. در اين راستا انتظار مي رود بانک مجازي، کانال هاي ارتباط الکترونيک را نه به عنوان يک سرويس ارزش افزوده بلکه به عنوان شاهرگ حياتي بانک تلقي کرده و از تمامي کانال هاي ارتباطي مانند اينترنت، موبايل، تلفن، کانال هاي مبتني بر کارت و ... استفاده حداکثري مي کند. علاوه بر آن تمهيدات نرم افزاري و سخت افزاري به صورت استاندارد در کانال هاي ارتباطي مذبور تعبيه شده تا از ورود و نفوذ تراکنش هاي غيرمجاز ممانعت شود.
4- سرويس دهي: در بانک الکترونيکي به جاي نگاه سنتي به محصولات و خدمات بانکي، به سرويس هاي بانکي توجه شده است. در اين راستا با رعايت تمامي جوانب بانکداري اسلامي و قوانين بانک مرکزي، سرويس هاي بانکداري و محصولات و خدمات، به مشتريان عرضه خواهد شد.
5- سهولت و قابل استفاده بودن: بانک الکترونيکي مجازي نگاهي متفاوت به مقوله بانکداري داشته و سرويس هاي برون بانکي خود را به صورت طراحي کرده است که مشتريان بانک با حداقل دانش کاربري در استفاده از ابزارهاي الکترونيک بتوانند به سهولت از کليه امکانات سيستم استفاده کند.

سرويس بانک مجازي
با در نظر گرفتن فاکتورهاي موفقيت يک بانک الکترونيکي کليه سرويس هاي بانکي خود را به دو دسته درون بانکي و برون بانکي تقسيم مي کند. هر سرويس علاوه بر حفظ ارتباطات خود با سرويس هاي ديگر به صورت مستقل نيز عمل مي کند. اين امر امکان حذف و اضافه کردن سريع و سهل سرويس ها را دراختيار بانک قرار مي دهد.
درحوزه برون بانکي کليه موارد مرتبط با مشتري قرار مي گيرند به نحوي که مشتري خود جايگزين مسئول شعبه مي شود.
در حوزه درون بانکي خدمات که به واحدهاي سازماني درون بانکي و يا ارگان هاي نظارتي مانند بانک مرکزي و يا سيستم بانکي کشور مربوط مي شوند، ارايه مي شوند.

برخي از سرويس هاي قابل ارايه توسط بانک الکترونيکي عبارتند از:
• سرويس هاي سپرده الکترونيک
• سرويس هاي تسهيلات الکترونيک
•سرويس هاي پرداخت الکترونيک
• سرويس هاي امور مشتريان
• مديريت منابع شخصي مشتريان
• سرويس هاي بانکداري شرکتي
•سرويس هاي امورمالي
• سرويس هاي گزارشات هوشمند
• سرويس هاي پرداخت ملي
• سرويس هاي ارزي و بازرگاني خارجي
• سرويس هاي ارزي و بازرگاني خارجي
• سرويس هاي تجارت الکتروينک
• سرويس هاي خزانه داري
• ...
برخي از خدمات سرويس هاي فوق عبارتند از:
• واگذاري چک بصورت الکترونيک
• ارايه کارت بصورت الکترونيک
• ارايه دسته چک بصورت الکترونيک
• خدمات همزمان دريافت و پرداخت
• ...
روش هاي ارائه سرويس
کليه سرويسهاي فوق به روش هاي زير بصورت امن براي مشتريان قابل دسترسي است:
• اينترنت
• موبايل
• مرکز تماس و تلفن بانک
• پايانه هاي فروشگاهي
• دستگاه هاي خودپرداز
• دستگاه هاي تمام خودکار بانکي
علاوه بر اينها بانک الکترونيکي مي تواند ضمن رعايت تمامي قوانين بالادستي خود سرويس هاي ويژه اي نظير چک الکترونيک، کارت مجازي، امضاي ديجيتالي و ... ر ا نيز براي مشتريان خود فراهم سازد.
http://www.mojnews.com/fa/Miscellaneous/ViewContents.aspx?Contract=cms_Contents_I_News&r=895740

تصویر مسلم ايرانمنش
پاسخ: چه فرقی بین بانک مجازی با بانکداری الکترونیکی وجود دارد؟
توسط مسلم ايرانمنش - شنبه، 9 دي 1391، 09:59 ب.ظ
 

با سلام خدمت دوستان

در اینجا به صورت ساده یک مفهم خیلی بزرگ رو براتون بیان می کنم.

1- بانکداری الکترونیکی در واقع خدمتی است که بانک های سنتی برای رفاه حال مشتریان خود و کم کردن هزینه ها ارائه می نمایند تا از خروج اسکناس از بانک و همچنین مراجعه حضوری مشتری به شعب جلوگیری شود. و مشتری به سرعت و با کیفیت بالا خدمات مربوطه را دریافت کند

2- بانک مجازی یک بانک واقعی در دنیای مجازی و با قوانین دنیای مجازی است که سبک آن منطبق با روش های مجازی است و گاهی اوقات به دلایل محدودیت های قانونی مجبور می باشد خدمات حضوری را ارائه دهد مانند تشخیص هویت افراد برای افتتاح حساب

با تشکر

25 نظر

  • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

    ارسال آرشیو محتوا

    • محمد زند / 10 شب / 5 دی 1395, / جواب

      محتوای ارسالی از آرشیو 1393

به صفحه اول خوش آمدید