منو

مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling

مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling :مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
تصویر استاد - آقاي دكتر عبدالحسين صراف زاده
سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط استاد - آقاي دكتر عبدالحسين صراف زاده - دوشنبه، 4 دي 1391، 11:03 ب.ظ
 

مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling یکی‌ از زمینه‌هایی‌ است که در سالهای اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و به عنوان یکی‌ از تخصص‌های مطلوب و همچنین کمیاب در بازار کار ارتقا پیدا کرده. شما در این مورد چه می‌دانید و چه ابزارهایی برای این نوع مدل سازی می‌شناسید. چه ارتباطی‌ بین طراحی پایگاه داده و Business Process Modeling هست؟

آقای قاسمی یکی‌ از معدود متخصصان کشور در این زمینه هستند. از ایشان خواهش خواهم کرد که در این مورد مطالبی را بنویسند و لینک‌هایی‌ را به شما معرفی‌ کنند.

تصویر جواد محمودي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط جواد محمودي - دوشنبه، 4 دي 1391، 09:32 ق.ظ
  با سلام و خسته نباشيد

تصویر جواد محمودي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط جواد محمودي - دوشنبه، 4 دي 1391، 10:01 ق.ظ
  فايل 2
تصویر حسين شاهعلي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط حسين شاهعلي - دوشنبه، 4 دي 1391، 10:05 ق.ظ
  به نام خدا
با عرض سلام خدمت استاد گرامي

مدلسازي فرایند تجاری طی یک چرخه اتفاق می‌افتد. این چرخه شامل فازهایی است که به هم مرتبط می‌باشند:

  • طراحی و آنالیز
  • پیکربندی
  • اجرایی کردن
  • ارزیابی

 

مزایای مدلسازي فرایندهای تجاری

علاوه بر خودکارسازی گردش کار قابلیتهای دیگری را فراهم کرده‌است این قابلیتها به سازمانها این امکان را می‌دهند که بتوانند فرایندهای بیشتری را کنترل کنند. برخی از مزایای استفاده از PBM به شرح زیر می‌باشد:

  • مستندسازی و تعریف فرایندها: استانداردهایی مانند BPMN امکان مستندسازی فرایندها را فراهم می‌نماید.
  • خودکار سازی اجرای فرایندها: با BPM تمام قوانین و منطق‌های تجاری سازمان اتوماتیک خواهند شد.
  • شناسایی فرصتها و بهبود فرایندها: همچنین BPM معیارهایی را فراهم می‌کند برای اندازه گیری هزینه فرایندها و زمان اجرا که در این صورت بهینه سازی بر اساس نتایج واقعی خواهد بود.
  • حذف فعالیتهای غیر ضروری: در BPM سازمانها می‌توانند فرصتی برای حذف کارهای غیر ضروری داشته باشند.
  • کنترل کارایی فرایندهای در حال اجرا: BPM با ابزارهای نظارتی امکان نظارت وضعیت فرایندها را ممکن می‌سازد در نتیجه این کنترل باعث ثبات و سازگاری فرایندها برای رسیدن به کیفیت بیشتر و بهینه کردن انها برای کارایی بیشتر می‌شود همچنین قابلیت اندازه گیری انها باعث می‌شود که دید مدیریتی بهتری داشته باشیم.
  • همکاری مشتری‌ها و شرکا در فرایندهای تجاری: BPM امکان همکاری مشتریان و شرکا را ازخارج از سازمان فراهم می‌کند.
  • کاهش منابع مورد نیاز: BPM می‌تواند تعداد منابع مورد نیاز برای یک فرایند را کاهش می‌دهد
  • افزایش هماهنگی: BPM هماهنگی بین بخش‌های مختلف یک شرکت را از بعد جغرافیایی بهبود می‌بخشد.
  • افزایش سرعت اجرای سیکل فرآیندها: BPM کاهش زمان اجرای فرایندها و امکان اجرای موازی انها سرعت را بهبود می‌دهد.
  • افزایش رضایتمندی مشتری: کاهش زمان اجرا و اطمینان از درستی مشتریان سریعتر و اسانتر به نیازمندی‌های خود ميرسند.
  • چابکی سازمان:

تصویر بشير بهزادي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط بشير بهزادي - دوشنبه، 4 دي 1391، 11:04 ق.ظ
  به طور خلاصه «مدیریت فرآیند کسب کار» رویکردی برای شناسایی، طراحی، اجرا، مستندسازی، پایش و کنترل فرآیندهای سازمان می باشد.
«مدیریت فرآیند کسب کار» حاکمیتی را در سازمان، برای افزایش چابکی و کارایی، فراهم می آورد و به سازمان اجازه می دهد بتواند عملیات سازمان را با اهداف راهبردی، هم راستا نماید. با بکارگیری یک «سیستم مدیریت فرآیند کسب کار» سازمان قابلیت پیدا می کند در «هر زمان ، هر تغییری » را ایجاد نماید و این زمينه ساز پيشرفت مستمر می باشد.
هدف BPM را میتوان طراحی، اجرا و بهبود فعالیت های بین واحد های سازمانی دانست که در آن اشخاص، سیستم های اطلاعاتی و افراد به هم پیوند می خورند. همچنین به لحاظ راهبردی BPM را می توان برای مدیریت و بهبود عملکرد یک کسب و کار، از طریق بهینه سازی مداوم فرآیندهای کسب و کار در یک چرخه از مدل سازی، اجرا و اندازه گیری دانست.
تصویر بشير بهزادي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط بشير بهزادي - دوشنبه، 4 دي 1391، 11:05 ق.ظ
  مديريت فرآيند کسب و کار(BPM) در دنياي اکادميک دهه هاي 50 و 60 به عنوان اجراي بهبود در رويکرد مديريت کيفيت شناسايي شد. در دهه 80 مولفان، Hammer and Champy مديران تجاري را به مديريت فرايندها ، فرايند مهندسي مجدد و مديريت گردش کار معطوف داشتند. امروزه BPM زمينه سازي پيشرفت مستمر است . بسياري از شرکتها به تجربه ياد گرفته اند که BPM يک سرمايه گذاري قوي در رويارويي سريع با نيازهاي تغييرات درنوعي از دنياي پوياي امروزه است. لفظ BPM بدليل بعضي از اشتباهات از قبل ميباشد. آن ميتواند با مدل فرايند تجاري که زيرمجموعه اي از مديريت فرايند تجاري استنتاج شده است اشتباه گرفته شود . و تشخيص ميان آنها مهم است .
مدل فرايند کسب و کار به تنهايي براي نمايش ترسيمي از گردش کار بکار ميرود که ميتواند شامل اطلاعات و هم شامل مستندات واقعي ان در يک فرايند تجاري باشد . مديريت تجاري فرايند يک تعريفي از تمامي فرايندها ، EAI ، مدل تجاري فرايند ، گردش کار، و حتي توانايي هاي تبادل B2B نيز باشد. بنابراين BPM نبايد با مديريت اجرايي تجاري که متعلق به دنياي هوشمندي تجاري(BI) و ذخيره سازي ديتا است به اشتباه گرفته شود.
تصویر بشير بهزادي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط بشير بهزادي - دوشنبه، 4 دي 1391، 11:06 ق.ظ
  چرا بايد از BPM بهره برد ؟ سازمانها به منظور ارتقاء کارايي مرکز عملياتي فعاليتهاي خود از سيستمهاي BPM استفاده ميکنند . BPM خصوصاً تبادلات ميان سيستمها ، فرايندهاي تجاري ، و تبادلات انساني را تعديل ميکند . نتايج مورد انتظار شامل صرفه جويي اقتصادي . توسط خودکار سازي مسير فرايندها و وظايف کارمندان ، دوري جستن از فعاليتهاي بي ارزش ، اضافه نمودن فعاليتهايي از قبيل مسيريابي تصميمات ، انتقال داده ها يا فرمها و غيره و فراهم آوري امکاناتي براي کاربران فراخور ليست وظايف . صرفه جويي در وقت توسط تغيرر فرايندهاي تجاري در هر تکنولوژ، صلاحديدها ويا احتياجات رقابتي . با يکپارچگي تنگاتنگ تعرف فرايندها و تقاضاهاي تضمين شده ، تغيير در تعاريف ميتواند بطور مجازي و باسرعت بالا مراوده و گسترش يابد . ارزش افزوده ، ازطريق بازنمودن محدوده اي از عملياتها که ميتواند دريک BPM درست مورد نظر شرکت بکارگيري شود . ارزشها ميتوانند در چندين محدوده متفاوت ازتحليلهاي کمي فرايندها و بهينه سازي ، تاييديه کيفي ، ازقبيل ISO و خلق و انتشار رويه هاي مورد نياز، افزوده گردند . محدوده ديگجر تقبل مديريت است که بر همه سازمان اعمال ميگردد. با بکارگيري BPM شرکتها قادرند تا فرايندهاي تجاري عملياتيي که در بسياري از سيستمها مورد استفاده واقع شده و افراد و شرکا در آن طبقه بندي شده اند را هماهنگ کنند و بکاربرند. منفعت سيستمهاي BPM واقعيت مشتريان است .
تصویر بشير بهزادي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط بشير بهزادي - دوشنبه، 4 دي 1391، 11:06 ق.ظ
  پندین ابزار پیاده سازی:
TIBCO Software - TIBCO BPM
INTALIO
YASPER
Appian - Appian Enterprise
Macronetics - Automate BPM
Ultimus - Ultimus BPM Suite
Colosa - ProcessMaker
ARIS
QPR
تصویر عليرضا مرداني كمالي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط عليرضا مرداني كمالي - دوشنبه، 4 دي 1391، 11:04 ق.ظ
  با سلام خدمت شما استاد گرامی

برای مدل مدلسازی فرآیند های کسب و کار معمولاً از دو استاندارد Unified Modeling Language )UML )و BPMN ( Business Process Modeling Notation ) استفاده می شود مستند زیر آموزش نحوه استفاده از BPMN می باشد که توسط شرکت IBM ارائه شده است
تصویر الهام عطاري
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط الهام عطاري - دوشنبه، 4 دي 1391، 11:42 ق.ظ
 

BPM فرآیندی منطقی برای مدیریت کسب‌وکار و تغییرات آن است. هر فرآیند باید با توجه به وضع مطلوب پیاده شود و سپس در طول زمان می‌توان فرایند مورد نظر را بهبود بخشید. این روال ممکن است بارها در مورد هریک از فرآیندها اجرا گردد. از این رو چرخه حیات BPM به طور تکرارشونده است و در هر تکرار باید ارزش ‌افزوده‌ای به فرآیند و منطق کاری آن افزوده گردد. در مورد پروژه‌های BPM نیز مانند دیگر پروژه‌های اطلاعاتی سازمانی لازم است در سازمان، زمینه‌سازی‌هایی انجام شود که این امر می­تواند شامل انواع فرهنگ­سازیهای سازمان نیز باشد.

 

در ابتدا برای اتوماسیون فرآیندهای سازمانی بهتر است فرایندهایی انتخاب شوند که در سازمان محوریت داشته باشند و در افزایش کارایی و کیفیت سرویس‌دهی به مشتریان مؤثر باشند. با وارد کردن این نوع فرآیندها در چرخه BPM، می‌توان علاوه بر آن‌که افزایش کارایی و کیفیت سرویس‌های سازمان را زودتر مشاهده نمود، در آماده‌سازی ذهن مدیریت کلان سازمان نیز گام‌های مؤثرتری برداشت. بعد از آن‌که گام‌های ابتدایی در این زمینه انجام شد، می‌توان فرآیندهای موردنظر را مدل کرد و در طول زمان بهینه‌سازی نمود تا بدین ‌طریق راه‌حل‌های کارا برای سازمان حاصل گردد. شکل زیر کلیات چرخه حیات BPM در سازمان را نشان می­دهد.

 

چرخه حیات BPM

  • مدلسازی و طراحی ‌

در این مرحله،‌ منطق کسب‌وکار و فرآیندهای آن مدل می‌شوند. دیدگاه BPM بر این مبنا است که در ابتدا لازم نیست فرآیندهای کسب‌وکار بهینه گردند، بلکه می‌توان وضعیت موجود را مدل ساخت و بعد با استفاده از مکانیزم‌هایی که سیستم BPM در اختیار می‌گذارد، فرآیندها را بهبود بخشید و آن‌ها را بهینه‌تر ساخت. به منظور مدل‌سازی کامل منطق کسب‌وکار لازم است قوانین کسب و کار را مدل‌سازی نمود که این کار از طریق موتور قوانین کسب‌وکار ممکن می‌گردد. از طریق این موتور می‌توان قوانین کسب‌وکار را مدل نمود و در طول زمان، تغییرات لازم را در آن‌ها اعمال کرد؛ بدون آن‌که نیازی به تغییر در سایر اجزای کسب‌وکار باشد.

  • توسعه و استقرار

بعد از شناخت و مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار لازم است فرآیندهای مربوطه را به‌ همراه قوانین کسب‌وکار پیاده‌سازی نمود و در سازمان مستقر ساخت. کلیه سیستم‌های قدیمی (Legacy) و موروثی از طریق سیستم BPM باید به هم متصل و یکپارچه شوند. جدا بودن محل نگهداری قوانین کسب‌وکار از فرآیندهای کسب‌وکار این امکان را فراهم می‌سازد که بتوان مدیریت تغییرات قوانین کسب‌وکار را بدون درگیر شدن با تغییرات در فرآیندها به انجام رساند.

  • مدیریت و تعامل‌

پس از استقرار سیستم در سازمان، کاربران مختلف در سازمان می‌توانند فرآیندها را اجرا‌کنند. در حین اجرای فرآیندها گروه‌های مختلفی از افراد سازمان با توجه به نقشی که در سازمان دارند، با فرآیندها به گونه‌ای که خاص نقش آن‌ها است درگیر خواهند شد. به‌عنوان مثال، کاربران کسب‌وکار بعد از استقرار فرآیندهای مکانیزه شده در سازمان باید کارهایی از قبیل تأیید یا رد برخی تصمیمات کلیدی و مدیریت استثناهای خارج از استراتژی معمول سازمان را انجام دهند،‌ مدیران و ناظران بر اجرای فرآیندها به طور مؤثر و بهینه نظارت کنند و متخصصان IT باید فرآیندهای مکانیزه را از لحاظ تطابق با استانداردهای مختلف مدیریت نمایند.

  • تحلیل و بهینه‌سازی‌

استقرار فرآیندها در سازمان به منزله اتمام کار نیست، بلکه از این پس کاربران حوزه کسب‌و‌کار باید بتوانند اجرای فرآیندها را بر اساس یک سری از پارامترهای کلیدی در زمینه اندازه‌‌گیری کارایی فرآیندها، تحلیل نمایند و در صورت لزوم، تغییرات لازم را در فرآیندها اعمال کنند تا از این طریق، کارایی فرآیندها افزایش یابد و هر نوع بهینه‌سازی مورد نیاز در مورد آن‌ها اعمال گردد. به وسیله این قابلیت‌، کاربران حوزه کسب‌و‌کار می‌توانند تصمیم‌گیری‌های مرتبط با فرآیندها را در زمان اجرای سیستم مشخص نمایند و در همان جا آن‌ها را اعمال کنند.

تصویر حسين شاهعلي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط حسين شاهعلي - دوشنبه، 4 دي 1391، 12:17 ب.ظ
  با عرض سلام
مدلسازي فرایند هاي تجاري
فرآیند هاي کسب و کار شامل یک گروه از فعالیتهاي منطقی هستند که فعالیتهای سازمانی را مدل می کنند. این فعالیتها
نوعا کوچکترین واحد منطقی فعالیتهاي قابل انجام در سازمان را نشان می دهند. به عنوان نمونه، "بروز نمودن انبار" یکی از
این فعالیتها است که وقتی فهرست کالاي جدید رسیده باشد و یا وقتی که سفارش مشتري داده می شود، فراخوانده می
شود.
فرآیندهاي کسب و کار معمولا یک نقطه شروع و پایان دارند و داراي نامهایی هستند که بیانگر عملیات محوله به آنها می
باشد. فعالیت براي انجام کار است و میتوان کار انجام شده را مورد سنجش قرارداد. به عنوان نمونه، نام فرایند می تواند
"پردازش کن سفارش را"، "زمانبندي کن محصول را"، و " بروز کن انبار را" باشد. وقتی سفارش، پردازش می شود تغییر
وضعیت داده و از وضعیت پردازش نشده به وضعیت پردازش شده می رود.
نحوه مدلسازي فرایند هاي تجاري، تا حد زیادي به ابزار BPM انتخاب شده بستگی دارد. در واقع براي اینکار ابتدا باید روش
و زبان مدلسازي فرایندهاي کاري را انتخاب نماییم. بعنوان مثال میتوان از BPMN و یا UML 2 استفاده كرد.
- ابزار BPM
مدلهاي فرایند تجاري ایجاد شده در بخش قبل، توسط ابزار BPM مورد نظر تفسیر میشوند و رکورد هاي مورد نظر در بانک اطلاعاتی فرایند ها ذخیره میگردند. در این مرحله وظیفه موتور زمان اجرا از معماري BPMاست که فرایندهاي ذخیره شده را پردازش و اجرا نماد. با پردازش هر فرایند، لیستی از سرویس ها ایجاد میشوند که در اختیار برنامه هاي کاربردي قرار میگیرند. لذا چناچنه عملیاتی در هر یک از برنامه هاي کاربردي سیستم جامع امداد انجام شود که به نوعی بخشی از یک فرایند باشد، ارتباط بین موتور زمان اجرا و سیستم کاربردي مورد نظر از طریق این سرویس ها برقرار خواهد شد.
برخی از تکنیک های مدل سازی فرآیند کسب و کار عبارتند از:
1- (BPMN)
2- (CogNIAM)
3- (xBML)
4- (EPC)
5- (IDEF0)
6- زبان یکپارچه مدلسازی (UML)، ضمیمه ها برای فرآیند کسب و کار از قبیل Eriksson-Penker

تصویر محمد قليزاده
Re: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط محمد قليزاده - دوشنبه، 4 دي 1391، 01:05 ب.ظ
  مدل سازي فرايندها در مهندسي نرم‌افزار فعاليتي است كه توسط تحليلگران فرايندها فرد منظور استخراج فرايندهاي موجود و نمايش فرآيندهاي جديد در تمام متدولوژي ها واستراتژي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد . در چنين شرايطي تحليلگران از ابزارهاي مدل‌سازي براي مدل كردن وضعيت فكري و وضعيت آينده سازمان استفاده مي‌كنند. مدل‌سازي فعاليتي است كه سال‌هاست در توسعه نرم‌افزار انجام مي‌شود. تعريف يك مدل، تقسيم يك برنامه پيچيده با يك سيستم عظيم را به اجزاي ساده، راحت مي‌كند ؛ اجزاي مجزا نيك مي‌توان به صورت منفرد مطالعه مي‌كرد. مي‌توان راحت‌تر روي قسمت‌هاي كوچك‌تر يك سيستم تمركز كرد
-Business Process Modeling (مدلسازی فرآیند کسب و کار): این روش فرآیند را در یک قالب گرافیکی تعریف می کند. فرآیندهای مدل شده به طور مستقیم در ضوابط بعدی BPM استفاده می شوند. بنابراين مدلسازی فرآیند معمولاً به عنوان شروع کار BPM در نظر گرفته می شود. این مدلها با استفاده از Process Modeler تعریف می شوند. (Process Modeler نباید با ابزارهای گرافیکی مانند Visio و Power Point اشتباه گرفته شود ). مدل بدست آمده از اشیایی تشکیل شده که BPM Engine ها می توانند به آن ها مرتبط شوند. این مدل ها از دیاگرام های متفاوتی تشکیل می شوند تا ابعاد متفاوتی از سازمان را نمایش دهند. مدل ها در یک انبار ساختیافته نگهداری می شوند.
تصویر مانيا شيراني
پاسخ: Re: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط مانيا شيراني - دوشنبه، 4 دي 1391، 05:39 ب.ظ
 

با سلام

عموماً شرکتها عادت دارند تا بصورت دستی فعالیتهای خود را تعدیل کنند . و آن بدلیل ناکارابودن و خطاها در فرایندهای عملیاتی است که در نهایت بهبود فرآیندها دشوارخواهد شد. سازمانها بطور فزاینده ای بر ارتقای بکارگیری راه حلهای مدیریت فرایند تجاری ( BPM ) به منظور بهبود تاثبرگذاری و کارایی وظایف در هسته فرایندهای تجاریشان تمرکز دارند. ارزیابی از BPM در حدود 10 الی 15 سال قبل سازمانها شروع به یکسان سازی سیستمها خصوصاً در بخش صنایع ، و طبقه بندی کردن بوسیله یکپارچه سازی و تاسیس فرایندها از طریق مسیریابی و تبادل داده ها ، ردیابی وقایع ، خودکارسازی فرایندها و وفق دادن آنها نمودند. از طریق برنامه ریزی منابع شرکت ( ERP ) ، مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) ، مدیریت زنجیره ای منابع ( SCM ) ، شرکتهای کوچک در این زمان توانستند بطور چشمگیری رشد کنند. آنها سیستمهای مبادله ای خود را با نرم افزارهای ERP از طریق خودکار سازی ارتقاء دادند در حالی که شامل اطلاعاتی ازنرم فزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM بود. 5 سال بعد راه حلهای یکپارچه سازی فرآیندهای تجاری ( BPI )، مدل فرآیند تجاری نامی ، معامله پایاپای (B2B) ، و الگوهای فرآیندهای عمودی صنعتی در راس این یکپارچه سازی و تاسیس فرایندهای سیستم (EAI)ساخته شدند. امروزه تقاضاهای بازار راه حلهای BPM شامل هردو EAI و BPIبعلاوه عملیاتی ازگردش کار، پایش فعالیتهای تجاری ، خدمات شبکه ای ، rule engines و portal capability میباشد. BPM چیست ؟ مدیریت فرآیند تجاری (BPM) در دنیای اکادمیک دهه های 50 و 60 به عنوان اجرای بهبود در رویکرد مدیریت کیفیت شناسایی شد. در دهه 80 مولفان، Hammer and Champy مدیران تجاری را به مدیریت فرایندها ، فرایند مهندسی مجدد و مدیریت گردش کار معطوف داشتند. امروزه BPM زمینه سازی پیشرفت مستمر است . بسیاری از شرکتها به تجربه یاد گرفته اند که BPM یک سرمایه گذاری قوی در رویارویی سریع با نیازهای تغییرات درنوعی از دنیای پویای امروزه است. لفظ BPM بدلیل بعضی از اشتباهات از قبل میباشد. آن میتواند با مدل فرایند تجاری که زیرمجموعه ای از مدیریت فرایند تجاری استنتاج شده است اشتباه گرفته شود . و تشخیص میان آنها مهم است . مدل فرایند تجاری بتنهایی برای نمایش ترسیمی از گردش کار بکار میرود که میتواند شامل اطلاعات و هم شامل مستندات واقعی ان در یک فرایند تجاری باشد . مدیریت تجاری فرایند یک تعریفی از تمامی فرایندها ، EAI ، مدل تجاری فرایند ، گردش کار، و حتی توانایی های تبادل B2B نیز باشد. بنابراین BPM نباید با مدیریت اجرایی تجاری که متعلق به دنیای هوشمندی تجاری(BI) و ذخیره سازی دیتا است به اشتباه گرفته شود. تفاوت میان خودکارسازی عملیاتها ( عمودی ) و فرایندها ( افقی ) سازمانها بطور منظم درخواستهای CRM, SCM, ERP را بکارمیبرند. از یک نتیجه بدست آمده ، کلید عملیات تجاری از قبیل مدیریت داراییهای موجود ، مدیریت انبار، ویا مدیریت چرخه حیات محصول ، در سطح بالایی یکپارچه شده است. تمامی این درخواستها بر یک عملیات ویژه و یا محدوده ای در درون شرکت تمرکز دارند و یا بطور عمودی مدیریت میشوند. چنانچه میدانیم ، امروزه شرکتها در جستجوی 1- دستیابی به یکپارچه سازی افقی به منظور مهیا سازی درطول فرایندهای تجاری عملیاتی و 2- دستیابی درست به فرایندهای خودکار به منظور ارتقاء کارانمودن تبادلات فرایندهای شرکت میباشند. تفاوت اجزا و تشکیلات در BPM چیست؟ BPM شامل انتظامات مختلفی است که به منظور استفاده در طول سطوح و نواحی مختلف درون سازمان واقع میشود. بعضی از این انتظامات شامل : مدل فرایند تجاری . فرایند ( عموماً در فرمتهای ترسیم شده ) تعریف میشود. از آنجا که شفافیت فرایندهای مدلسازی شده برای تمامی انتظامات بعدی BPM مورد نیاز است ، مدلسازی فرایند اغلب بعنوان شروع هدف از BPM تداعی میشود. تعریف با استفاده از مدل ساز فرایند ( نباید با ویراستارهایی از قبیل Visio و یا PowerPoint اشتباه گرفته شود ) . نتیجه مدل متشکل از اهدافی است که قادر است تا با موتورهای BPM مرتبط گردد . آن ترکیبی از دیاگرامهای متفاوت ( برای نمایش ابعاد سازمان ) است، و مدل در ظرف ساخت یافته ذخیره سازی میشود. مستندسازی فرایند تجاری. مسئول فرایند – ارتفای مستند سازی دیاگرامهای فرایند را توسط فراهم آوری درطول ترسیمات ، و این که برای گام بعدی و نسخ آن چه باید انجام داد را تکمیل میکند. همچنین به آن مستند سازی وسیع توسط فراهم آوری چگونگی انجام وظایف تجاری به طراحی مدل نیز اصافه میگردد. ایتمهایی از قبیل ساختار کاری، روندهای عملیاتی استاندارد ، الگوهای پیشرفته ، ترکیبات آموزشی و غیره به دیاگرامها برای ارتقای خلق یک فرایند مستند سازی اضافه میگردند. تاییدیه فرایند تجاری. توانمندی فرایند به توافق توام با استانداردهای مستندسازی صنعتی از قبیل ISO ویا از طریق یک مدخل فرایند درونی مراقبت میگردد. آن تثبیت میکند که فرایندها در یک رویه متناسب قبل ازگسترش درونیشان تصویب و یا تایید شده اند. همکاری فرایند تجاری. گسترش فرایند ( اشاعه شبکه درونی یا بیرونی ) ازیک طرف و فراهم آوری کاربران با توانایی بکارگیری چگونگی و شناسایی فرایند به منظور ارتقاء بهره وری از راه کاربر و همکاری وظایف از طرف دیگرکاملاً ملموس میباشد. انتظامات BPM همکاری وسیع دانش مدیریت را (KM) نه تنها در ساخت مستندات و اماده سازی در دسترس فراینداهای مورد تایید برای همه کارمندان و شرکا راهنمایی میکند بلکه همچنین عملیات همکاری کارمندان را که آنها را در مدیریت پروژه ها ، وظایف ، یا تبادلات در یک رویکردی از کار تیمی است فراهم میسازد. اجابت فرایند تجاری. تاسیس آماده سازی فرایندها برای اجابت با تنظیمات درونی و بیرونی از قبیل (Sarbanes-Oxley [SOX]). اجابت فرایندهای تایید شده برای دستیابی به مقرر نمودن تاییدیه ، ممیزی و یا هردو آن بکار میرود. بهینه سازی فرایند تجاری. مسئولیت برای بهبود فرایند مستمر (CPI) شامل ابزارهایی برای تعیین اجرای فرایند واقعی برخلاف قوائد باطنی یا نمونه های صنعتی است. توانایی تحلیل کمی یکپارچه ، به منظور شناسایی تنگناها و تخمین فرصتهای حفظ هزینه و زمان حاصل کار مورد استفاده واقع میگردد. این اغلب شامل شبیه سازی ماشینی برای اجرای تحلیلهای چه میشود – اگر برای تعیین رویه های فرایند دریک ورش از قبل پیش بینی شده. فرآیند تجاری خودکار. مسئولیت یکپارچگی میان کاربران فرایندها و تقاضاهای مرتبط دروصایف فرایندی سیستم خودکار حاصل میاید . هدایت از طریق ماشیی مدیریت خودکار ، اطلاعات فرایندی BPM میتواند برای مسیریابی واجرای تبادلات خودکار مورد استفاده قرارگیرد که شامل وظیفه اجرایی راه اندازی شده توسط وقایع قبلی ، استنتاج وظایف برنامه ریزی و آگاه سازی کاربر، پایش زمان واقعی از وظایف اجرایی و دیگر موارد اجرایی از قبل تعیین شده باشد .

تصویر مانيا شيراني
پاسخ: Re: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط مانيا شيراني - دوشنبه، 4 دي 1391، 05:41 ب.ظ
  چرا باید از BPM بهره برد ؟ سازمانها به منظور ارتقاء کارایی مرکز عملیاتی فعالیتهای خود از سیستمهای BPM استفاده میکنند . BPM خصوصاً تبادلات میان سیستمها ، فرایندهای تجاری ، و تبادلات انسانی را تعدیل میکند . نتایج مورد انتظار شامل صرفه جویی اقتصادی . توسط خودکار سازی مسیر فرایندها و وظایف کارمندان ، دوری جستن از فعالیتهای بی ارزش ، اضافه نمودن فعالیتهایی از قبیل مسیریابی تصمیمات ، انتقال داده ها یا فرمها و غیره و فراهم آوری امکاناتی برای کاربران فراخور لیست وظایف . صرفه جویی در وقت توسط تغیرر فرایندهای تجاری در هر تکنولوژ، صلاحدیدها ویا احتیاجات رقابتی . با یکپارچگی تنگاتنگ تعرف فرایندها و تقاضاهای تضمین شده ، تغییر در تعاریف میتواند بطور مجازی و باسرعت بالا مراوده و گسترش یابد . ارزش افزوده ، ازطریق بازنمودن محدوده ای از عملیاتها که میتواند دریک BPM درست مورد نظر شرکت بکارگیری شود . ارزشها میتوانند در چندین محدوده متفاوت ازتحلیلهای کمی فرایندها و بهینه سازی ، تاییدیه کیفی ، ازقبیل ISO و خلق و انتشار رویه های مورد نیاز، افزوده گردند . محدوده دیگجر تقبل مدیریت است که بر همه سازمان اعمال میگردد. با بکارگیری BPM شرکتها قادرند تا فرایندهای تجاری عملیاتیی که در بسیاری از سیستمها مورد استفاده واقع شده و افراد و شرکا در آن طبقه بندی شده اند را هماهنگ کنند و بکاربرند. منفعت سیستمهای BPM واقعیت مشتریان است . مشتریان بسرعت قادرند تا محصولات و اطاعات مورد نظر را دریافت کنند و نتیجه آن ارتقاء سطح رضایت مشتریان است . و معنای آن سود بیشتر شرکت است . در ارتباط با احتیاجات سازمانها ، طبقات مختلفی از ارائه دهندگان BPM برای هر حالتی میتواند موجود باشد. اگرتمرکز قویی بر حمایت قوانین تجاری پیچیده برای فعالیتهای مرکز گرای انسانی ، شاید بهترین راه حل ، ارائه BPM محض باشد . در جایی که تمرکز بر تقاضاهای منظفی یکپارچه موجود است ، تقاضای ارائه دهند BPM میتواند بهترین راه حل را ارائه دهد . در زیر میتوانید طبقه بندی متفاوت کلاسهای ارائه دهنگان را مشاهد نمایید . انواع ارائه دهنگان مزیت راه حلهای بالقوه یکپارچگی تقاضا یکپارچگی فرایندهای تجاری با یک گستردگی از سیستمهای تقاضای ناهمگن پلتفرمهای تقاضا یکپارچگی فرایندهای تجاری و تلاش در جهت پیشرفت تقاضای سنتی تقاضاهای تاسیس شرکت یکپارچگی فرایندهای تجاری با محیطی که تمرکز بر تکنولوژی ارائه دهنده تاسیس شرکت داشته باشد ارائه دهندگان رضایتمندی محض فرایندهای تجاری که هردو مردم و سیستمها ، احتیاجات قوانین تجاری پیچیده و یا تکنولوژیهای یکپارچه چندگانه را پوشش میدهد . مدیریت رضایت مندی تاسیس شرکت مدیریت فرایندهای تجاری متمرکز برمستندات که محتویات غیرساختاری را بازنگری و تصویب میکند . نقش عرضه کنندگان به بازار تعداد چندی از ارائه دهنگان خدمات BPM در بازار موجود میباشند . در میان ارائه دهنگان شرکتهای Chordiant, SAP, و Oracle موجودند. پلتفرم ارائه دهنگان شامل IBM و BEA و ماکروسافت است درحالی که SeeBeyond, Tibco, و Vitriaتمرکز بر بخشهای یکپارچه از تقاضا را دارند. درمیان ارائه دهنگان رضایتمندی محض ازBPM ، FileNet, Lombardi و DynaFlow Modeling & Workflow Solution موجود میباشند. TEC اخیراً با DynaFlow در باره BPM صحبت نموده . این شرکت در سال 1997 با شعباتی در امریکای شمالی و اروپا تاسیس گشته است . DynaFlow’s flagship BPM solution, EZ-Process پوشش دهندگان اصلی BPM میباشند و آن برای یکپارچگی وسازگاری با SSA Baan IV و ERP در سال 2000 ، EZ-Process درتقاضاهای SSA Baan ERP , CRM و درخواستهای B2B از قبیل Fujitsu, Siemens, MD Robotics, and Solar Turbines/Caterpillar بکارگیری شده است. هنگامی که برای BPM درخواستی میگردد ، Pierre Beaulieu, President of DynaFlow از DynaFlow اضهار دارد که آن به یک عنصر کلیدی برای فراهم آوری سازمانها با همان زیرکی و توانایی و سازگاریی که آنها در موفقیت اوایل قرن بیستم بازار جهانی نیاز داشته اند ، تبدیل شده است. BPMقصد دارد تا کمپانیها استانداردهای تنظیمی را برای خود تعیین کنند و بیشتر از آن چون BPM دوست دارد تا بودجه را کاهش دهد بطوری که آن مرکزیت بر روشهای بکارگیری ورودی سرمایه ای از قبیل شناسایی و چگونگی فرایند تولید و تعدیل کارمندان دارد بنابراین مدیران سیستم باید وسعت استفاده از آن را درک کنند. به منظور چالشهای تجارت BPM ، هشت مدل DynaFlow و همراهان EZ-Process توافق بر الزامات کلیدی BPM نموده اند . زیرساخت شبکه وب آنها قادر است تا گسترش وسیعی از مشارکت که برای دانش مدیریت از BPM مبهم است را یکسان کند. راه حل آن قابل سنجش و قابل عرضه برای بدنه کاریی است که برای درخواستها و سیستمهای مخنتلفی در فرایندهای وظیفه ای یکپارچه شده است. همچنین فرایند خودکار ( گردش کار ) منودرخواستهای سنتی را با لیست کاربری On Line که پیگیری پویای تبادلات میان فعالیتها را فراهم میاورد ، جایگزین میسازد. بعضی از مدلهای همراهان EZ-Process ، EZ-Modeler میباشند . یک فرایند مدلسازی مدل ، پایه ای بر Petri-nets دارد . EZ-Book ، یک سیستم دانش مدیریتی وسیع ، EZ-Publisher ، که شامل سیمایی از همکاری و سردر فرایند بوده و EZ-Workflowکه فرایند خودکار و یکپارچه میباشد. روند تجارت در آینده چه خواهد شد ؟ تجارت متناسب با آینده ای که در پیش رو داریم ، درحال تغییر است . نتنها فروشندگان نمایش محض بر افزایش سهام فروششان کار میکنند ، فروشنگان پلتفرم و ارائه دهنگان تاسیس شرکتها بیشتر تمایل دارند تا در آینده سهمیه خوبی از BPM را ارائه دهند . pie سهامی برابر با همه ارائه دهنگان در این بخش نخواهد داشت وامکان رشد سریع ارائه دهنگان و فراهم کنندگان کوچکتر میتواند سناریوی درستی باشد . بطوری که فروشنگان کوچکتر فروششان را در این بخش گسترش میدهند ، آنها میتوانند مشارکت بیشتری با ارائه دهنگان بزرگتر داشته باشند . آنها قادر خواهند بود تا راه حلهای خود را توانمند سازند خصوصاً در ناحیه ای از رویارویی با نیازهای تجاری از سازمانها و احتیاجات عمودی صنعتی شان برای تکمیل در این روند روبه پیشرفت در فروش . بنابراین زمانی که یک سازمانی در ارائه دهنگان راه حل BPM جستجو میکند ، آنها باید احتیاجاتشان را به خوبی تعریف کرده باشند و خصوصاً زمانی که آنها برای وظایف ویژه سازمانی خود جستجو میکنند ، فروشندگان خرد پیشنهاد میگردند. نتیجه : بنظر میرسد که فروش به سطح تکاملی خود رسیده باشد بطوری که فروشندگان درحال حاضر نگهداری وظایف را که سبب جلوگیری از هموار سازی و گردش وسیعی ازنقطه سربه سر تاسیس فرایندهای تجاری میشود را منسوخ قلمداد میکنند. فروشندگان هردو تبادلات و سیستمهای اطلاعات و مدیریت اسناد را به یکدیگر متصل میکنند بطوری که در سازمانها سعی برآن است تا فرایندهای تجاری ناتمامشان را هماهنگ کرده و از اتلاف زمان و هزینه جلوگیری نموده و ارزش افزوده را به آن میافزایند. بطوری که بحث گردید ، در عملیات متفاوتی در طعم و بوی فروش در جریان است . درواقع آن یک برتری جویی است که سازمانها به دقت احتیاجات وظیفه ای و الزامات اینده خود را ارزیابی کرده و این را بر خلاف راه حلهای موجود مقایسه میکنند. هرچند چالش مشتریان در طول رشد سرمایه محصولات تقاضا شده افزایش میابد و باید مطمئن بود که آنها یک تصمیم درستی از این که چه نوع فروشنده ای از BPM نیازشان را به بهترین نحو ممکن ایجاد خواهد کرد.
تصویر فاطمه ملكي زاده
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط فاطمه ملكي زاده - دوشنبه، 4 دي 1391، 08:26 ب.ظ
  با سلام در ادامه توضیحات دوستان.
هر سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار(BPMS) که مبتنی بر معماری سرویس گرا باشد دارای موتور فرایندی بوده که وظیفه اجرای فرایندها را بعهده دارد, همچنین سرویس های مرکب که خود از فراخوانی سرویس های اتمیک تشکیل شده اند بصورت ارکستریشن فراخوانی و اجرا می شوند. هر دوی فرایندها و سرویس های مرکب در معماری سرویس گرا توسط موتورهای مبتنی بر BPEL اجرا و مدیریت می شوند.

• سیستم مدیریت فرایندهای کسب و کار" یا "راه حل های جامع مبتنی بر سرویس گرائی", با توجه به تحریم های IBM , نهایتا گزینه هایMicrosoft Biztalk Server و ORACLE BPEL Manager باقی می مانند. طبیعتا شرکت هایی که دانش آنها بر مبنای پلتفرم J2EE بوده از Oracle استفاده می کنند و شرکت هایی که مبتنی بر Net هستند, Biztalk را ترجیح می دهند.
• در ایران هم اکنون دو-سه شرکت محصولاتی با ORACLE طراحی نموده اند و طی یک سال گذشته نیز چندین شرکت از Microsoft Biztalk استفاده نموده اند. با توجه به اینکه پایه دانش و پلتفرم بیشتر شرکت های ایرانی بر محصولات Microsoft است و همچنین کاربرپسند بودن Biztalk و یکپارچگی این موتور فرایندی با سایر محصولات پشتیبانی کننده (Visual Studio .Net, Workflow Foundation, Office, SQL Server , …) پیش بینی می شود کاربرد و استفاده از Biztalk چشم انداز بهتری داشته باشد.
• در عوض برای انجام پروژه های کوچک یا انجام تحقیق و یادگیری بهترین گزینه Active BPEL و Intalio است.

امیرابادی
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط ايت الله اميرابادي فراهاني - سه شنبه، 5 دي 1391، 02:51 ب.ظ
  بزارهای مدل سازی فرآیند روز به روز گسترش می‌یابند و هر روز امکانات بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهند. در ذیل به چند ابزار تجاری و Open source اشاره می‌کنم:
  • ًTIBCO Software - TIBCO BPM
  • INTALIO
  • YASPER
  • Appian - Appian Enterprise
  • Macronetics - Automate BPM
  • Ultimus - Ultimus BPM Suite
  • Colosa - ProcessMaker
  • ARIS
  • QPR
  • توجه جدی به فرآیندهای کسب‌وکار در سازمان‌ها پس از کار مایکل همر در زمینه مهندسی مجدد فرآیندها(اواسط دهه ۸۰ میلادی)
  • رویکرد نظریه‌پردازان مدیریت به مفهوم «مدیریت مبتنی بر فرآیند» (دهه ۹۰ میلادی)
  • پیدایش روش‌های BPI (بهبود فرآیندهای سازمانی)
  • BPR(مهندسی مجدد فرآیندهای سازمانی)
  • ۶ Sigma
  • TQM
  • Lean Thinking

نکته: BPI بهبود یکباره فرآیندهای کاری است، در حالیکه BPM مستلزم بهبود مستمر فرآیندها در سازمان می‌باشد!

  • System Architect
امیرابادی
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط ايت الله اميرابادي فراهاني - سه شنبه، 5 دي 1391، 02:52 ب.ظ
  http://farhangi.tehran.ir/Portals/0/Other/sazmanrefah/91/modiriate%20farayand.pdf
تصویر مهسا قاسمي
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط مهسا قاسمي - چهار شنبه، 6 دي 1391، 11:22 ق.ظ
  با سلام وخسته نباشید
BPM روشی یكپارچه و نظام‌مند برای طراحی، اجرا و پایش فرآیندهای كسب و كار است كه ممكن است در هر یك از آن‌‌ها افراد یا نرم‌افزارها در سازمان درگیر باشند. تعاملات بین افراد و نرم‌افزارها و گردش اطلاعاتی سازمان است كه به آن حیات می‌بخشد و هدف از وجود BPM این است بتواند این فرآیندها را در سازمان مدیریت كند و ابزاری برای بهبود آن‌ها در طول زمان نیز ارایه دهد.

BPM فرآیندی منطقی برای مدیریت كسب‌وكار و تغییرات آن است. هر فرآیند باید با توجه به وضع مطلوب پیاده شود و سپس در طول زمان می‌توان فرایند مورد نظر را بهبود بخشید. این روال ممكن است بارها در مورد هریك از فرآیندها اجرا گردد. از این رو چرخه حیات BPM به طور تكرارشونده است و در هر تكرار باید ارزش ‌افزوده‌ای به فرآیند و منطق كاری آن افزوده گردد.

چرخه حیات BPM در یک سازمان عبارتند از:مدل‌سازی و طراحی‌-توسعه و استقرار-مدیریت و تعامل‌-تحلیل و بهینه‌سازی‌

BPMSنوع خاصی از نرم افزار می باشد که از تمام چرخه عمر فرآیندهای کسب وکار پشتیبانی می کند.

سیستم های مناسب برای BPM باید این ویژگیها را داشته باشند:

· رویکرد و ساختار افقی (فرآیندی) داشته باشند. (بجای رویکرد عمودی – وظیفه ای)

· قابیلت تغییر و انعطاف بالا داشته باشند. (به دلیل تغییر مداوم کسب و کار)

· در سطح کل سازمان به کار گرفته شوند. (چون فرآیندها به هم وابسته اند.)

برای پیاده‌سازی BPM در سازمان‌ها از BPMS یا Business Process Management System استفاده می‌گردد كه شركت‌های مختلف بنا بر دیدگاه‌ها و ابزارهای مختلفی كه دارند، راه‌حل‌های مختلفی را در این زمینه ارایه داده‌اند.
تصویر معصومه تنهايي چقاماراني
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط معصومه تنهايي چقاماراني - چهار شنبه، 6 دي 1391، 11:24 ق.ظ
 

 

تعریف و ویژگی های BPM :

 

مدیریت فرایندهای کسب و کار(BPM)، رهیافت نوینی در حوزه مدیریت سازمان است که به کمک ابزارهای فناوری اطلاعات قصد دارد فرایندهای حرفه را از زمان ایجاد و مستند سازی تا هنگام اجرا ، بصورت دقیق مدیریت و کنترل نماید. نتیجه این مدیریت و نظارت بر تمام مراحل چرخه حیات فرایندها، منجر به بهینه سازی و بهبود آنها خواهد شد.

 

BPM چند ضابطه را در بر می گیرد تا در محیط ها و بخش های متفاوتی در یک سازمان به کار گرفته شود. برخی از این روشها عبارتند از :

 

۱ - Business Process Modeling (مدلسازی فرآیند کسب و کار): این روش فرآیند را در یک قالب گرافیکی تعریف می کند. فرآیندهای مدل شده به طور مستقیم در ضوابط بعدی BPM استفاده می شوند. بنابراين مدلسازی فرآیند معمولاً به عنوان شروع کار BPM در نظر گرفته می شود. این مدلها با استفاده از Process Modeler تعریف می شوند. (Process Modeler نباید با ابزارهای گرافیکی مانند Visio و Power Point اشتباه گرفته شود ). مدل بدست آمده از اشیایی تشکیل شده که BPM Engine ها می توانند به آن ها مرتبط شوند. این مدل ها از دیاگرام های متفاوتی تشکیل می شوند تا ابعاد متفاوتی از سازمان را نمایش دهند. مدل ها در یک انبار ساختیافته نگهداری می شوند.

 

۲ - Business Process Documentation (مستندات فرآیند کسب و کار): مسئول مستندات بهبود يافته توسط فرايندها است. این بخش مکملی است بر دیاگرام های فرآیندها با استفاده از اشكال و به طور كلي گرافيك، توضیحات عملکردها (آنچه باید انجام شود) و ترتیب کارها يا قدم ها. همچنین مستندات بیشتری نیز در رابطه با چگونگی کارهای کسب و کار وجود دارد. مواردی مانند دستورالعمل کار، روال های کاری استاندارد، قالب های اصلی (Master Templates)، اجزای آموزشی و غیره به دیاگرام ها اضافه می شوند تایک فرآیند مستند شده را ایجاد کنند.

 

۳ - Business Process Certification (گواهی فرآیند کسب و کار): مراقبت از قابلیت فرآیندها برای هماهنگی با استانداردهای مستندات صنعتی مانند ISO و یا با یک Gating Process داخلی. این مورد تأیید می کند که فرآیندها قبل از بکارگیری در داخل سازمان با روش مناسبی تأیید و گواهی شده اند.

 

۴ - Business Process Collaboration (همکاری فرآیند کسب و کار): از یک سو فرآیندها را در Intranet يا extranet در اختيار مي گذارد و از سوی دیگر به کاربران این امکان را می دهد تا از دانش چگونگی انجام فرآیند استفاده کنند و از طریق همکاری کاربر و کار، تولید را بهبود بخشند. این بخش از BPM نه تنها فرآیندهای گواهی و مستند شده و آماده برای کلیه کارمندان و بخش ها را می سازد، بلکه با فراهم کردن کارکردهایي براي همکاری کارمندان به آنها این امکان را می دهد که پروژه ها، کارها و تراکنش ها را در یک کار تیمی مدیریت کنند. به این ترتیب مدیریت دانش (KM) را درسطح کل سازمان توسعه می دهند.

 

۵ - Business Process Compliancy: فرآیندها را برای تنظیمات داخلی و خارجی آماده می کنند. فرآیندهایی که گواهی شده اند و پذیرا هستند براي انجام مميزي، دريافت گواهي يا هر دو استفاده مي شوند.

 

۶ - Business Process Optimization (بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار): این ضابطه مسئول بهبود مستمر فرآیندها (CPI) می باشد و شامل ابزارهایی برای تعیین کارایی فرآیند واقعی در برابر نرم های داخلی و شاخص های صنعتی است. قابلیت تحلیل کمّیِ یکپارچه نیز برای تشخیص گلوگاه ها و تخمین زمانهای توان عملیاتی و امکان کاهش هزینه در این ضابطه به کار می رود. این تحلیل کمّی معمولاً شامل یک موتور شبیه ساز برای تحلیل هاي «اگر ... چه می شود» (What-If) است تا مشکلات فرآیند را با پیش دستي (Proactive) مشخص کند.

 

تصویر سيده ياسين علوي زرنگ
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط سيده ياسين علوي زرنگ - شنبه، 9 دي 1391، 05:37 ب.ظ
 

با سلام

فرایندهای کسب و کار BPM

مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM فرآیند ها هسته اصلی کسب و کار سازمان محسوب می شوند. سازمانهادر گذشته برای یکایک فرآیند ها، سیستم‌ های جداگانه ‌ای در محدوده آن فرآیند تهیه می کردند که به سیستم‌ های جزیره ‌ای معروف شدند. مشکلات اساسی که به مرور زمان بااین نوع نگرش بروز نمود عدم امکان ارتباط بین این سیستم ‌ها با یکدیگر بود و بدلیل طراحی سیستم ‌ها در مورد تنها یک بخش منفک شده از سازمان، اهداف کلی سازمان به نحومطلوب برآورده نمی ‌شدند. بدین ترتیب ایده سیستم‌های یکپارچه سازمانی شکل گرفت. دررویکرد جامع یک سیستم متشکل از تعدادی زیر سیستم مستقل، ولی مرتبط با هم طراحی می‌شوند.در اینصورت مشکل اساسی، حجم زیاد کار طراحی و پیاده سازی سیستم‌ ها است. نهایت امر، مدیریت فرآیند کسب و کار مطرح شد که با داشتن الگوهای متعدد مورد نیاز سازمان‌ها، روشی یکپارچه برای تعریف، اجرا، بازبینی و مدیریت فرآیندهای کسب و کار سازمان‌ها را ارایه می‌کند و با استفاده از متدها و ابزارهای مربوطه حجم کار توسعه راهکار ها را به حداقل ‌رسانده و مدیریت امور را سهل و کارآمد می کند. عملیات سازمان‌هادر قالب فرآیندها طراحی نیز نظام مند می‌شوند. فرآیندها مجموعه‌ای از عملیات درون سازمانی بوده که هدف واحدی را برآورده می‌نمایند . هر فرآیند از طریق مجموع زیرفرایندهای داخلی به همراه توالی بین زیرفرایندها، نقطه شروع و پایان بیان می شود.مدیریت فرآیند کسب و کار روشی یکپارچه و نظام‌مند برای طراحی، اجرا و پایش فرآیندهای کسب و کار است. در هر یک از فرایندها افراد و سامانه ها نقش دارند.تعاملات بین افراد و گردش اطلاعات در سازمان است که به آن حیات می‌بخشد. BPM ،مدیریت فرآیندها در سازمان و ارایه ابزاری برای بهبود فرایند‌ها در گذشت زمان است.

پنج وظيفه مهم فرآیند کسب وکار به شرح زیراست که جزیات آن نیز در منبع ذکر شده است :

· تحليل­گر فرايندهاي کسب و كار

· معمار فرايندها

· مدير دانش فرايندها

· هماهنگ کننده مديريت تغيير

· مشاور

· تحليل­گر کسب­ و کار

http://www.vspco.com/NewsDetail.aspx?itemid=53

تصویر مسلم ايرانمنش
پاسخ: سوال: مدل سازی فرآیندهای تجاری یا Business Process Modeling
توسط مسلم ايرانمنش - شنبه، 9 دي 1391، 10:31 ب.ظ
 

با اجازه استاد می خواستم دلیل جدی شدن این مبحث رو تو دنیا از دیده خودم توضیح بدم.

1- نیاز مدیران به بالا بردن سرعت در ایجاد فرایند ، نظارت بر فرایند . اصلاح فرایند

2- استفاده افرادی که متخصص کامپیوتر نیستند از ابزارهای قوی که نیاز به تخصص تکنولوژی نداره

3- نزدیک بودن نحوی کاری این سیستم ها به تصویرهای که در ذهن ما از فرایند ها هست

4- تمرکز بر اصل موضوع فارق از مسائل تکنیکی

5-کمرنگ کردن نقش متخصصان کامپیوتر در ایچاد سیستم های کامپیوتری

25 نظر

  • محمد زند / 10 صبح / 5 دی 1395, / جواب

    تست

    • محمد زند / 10 صبح / 5 دی 1395, / جواب

      تست

نظر بدهید

به صفحه اول خوش آمدید